Road Trip Surpriză

scris de Fata cu Ie June 9, 2018

Sâmbăta dimineața. Se anunță program de aranjat prin casă, gătit, organizat și lenevit cu o carte bună. În timp ce ne beam cafeaua ne-am dat seama că vrem să plecăm din București. La întrebarea ”Unde?” singurul răspuns pe care l-am avut a fost: ”undeva unde n-am mai fost niciodată!”. Așa am ajuns azi într-un loc nou.  Atunci când ai curiozitatea să deschizi ușile ce îți apar în față poți descoperi lumi minunate.

Am colindat pe drumuri de sat și de munte, în județul Argeș, și am petrecut timp la Corbi, la Brădet, pe Drumurile Poienilor Vâlsanului. Pentru mine totul a fost nou. Am descoperit o mănăstire săpată în stâncă și o biserică veche (ctitorită inițial de ”Io, Mircea Voievod”), am vizitat casa și grădina Doamnei Ana (casa ei de fată), cu odăile vechi pline de ștergare lucrate și cu copaia desaupra patului, cu gradina în care și-a făcut petrecerea de nuntă (sâmbătă seara acasă și duminică la Căminul cultural), cu uriașul ce se odihnește în piatră, în fundul grădinii și firul de apă ce se prelinge pe peretele de stâncă ce umbrește grădina, mai apoi transformându-se într-un mic eleșteu din care pleacă un pârâiaș ce alunecă prin iarba verde. Am părăsit spațiul locuit și am urcat pe Vâlsan, pe un drum ce ne înconjura cu mirosul de iarbă, soci infloriți, strălucirea micăi și frăguțele gustoase… un strop de ploaie, mult soare și povești incredibile. Toate împachetate într-o zi petrecută în doi, departe de lume și uneori de semnalul de telefon.

Mănăstirea Corbii de Piatră, ce se găsește pe malul stâng al Râului Doamnei este un lăcaș săpat în gresie ce dataează (conform primei atestări) din 1512. Am fost impresionată de frumusețea locului atunci când privirea mea m-a purtat peste scările ce urcau printre cruci, peste flori și iarbă verde spre peretele de stâncă care, la prima vedere nu părea să ascundă prea multe. Urcând scările, am trecut pe lângă clopotnița mică din lemn, construită în 1980, ne-am dat o clipa de răgaz și am șezut la masa uriasă, ascunsă sub stâncă, apoi am pășit prin ușa îngustă ce se deschidea în perete. Mica biserică rupestră (se spune că aici ar fi prima pictură rupestră descoperită în România), a cărei picturi se îmbină cu piatra erodată creând o imagine suprarealistă, are două încăperi cu două altare. Un spațiu plin denergie magică, o răcoare plăcută care te învăluie la întrare și culori și forme ce poartă în ele timpul. La 23 iunie 1512, maica Magdalina, fiică și soție de boier, nepoată a lui Neagoe Basarab, proprietara ereditară a moșiei de la Corbi, înființează mănăstirea cu hramul Adormirea Maicii Domnului, pe care o închină domnitorului. Astfel, mănăstirea primește încă de la înființarea ei statutul de mănăstire domnească. Este și prima mănăstire de călugărițe atestată documentar la noi în țară. Deasupra bisericii, încastrată în stâncă, se află crucea de piatră de la 1700. Ocolind biserica și urcând încet pe treptele șerpuite, drumul te poartă deasupra stâncii într-un peisaj de basm. Dealuri pline de verdeață, foioase și pini pe tot locul, flori de câmp și sânziene, cai lăsați să cutreiere liberi, cântec de păsărele și zumzet de albine.

La aproximativ 280 m de biserică se află piatra și stânca haiducului Zdrelea și curtea doamnei Ana cu o casă mică, de-un albastru ireal, cu iarbă verde, pulovere din lână și un uriaș în stâncă. O bucată de piatră ce înfățișează coprul unui uriaș dormind în stâncă. În colțul acesta de rai ne-am promis că vom reveni, cu îngăduința doamnei Ana, să veghem firul de apă ce face legătura între cer și pământ șă să ascultăm preț de o noapte povestea spusă de piatra ce a văzut atâtea… Până atunci însă, rămân cu un strop din România mea frumoasă și cu bucuria unei lumi noi descoperite.

( câteva imagini puteți găsi aici: https://www.facebook.com/1320190046/posts/10216391296837909/ )

Inspirația zilei:

N-ai jindui după un colț de rai, de n-ai purta un strop de iad în tine.